koken met stoom / stoomkoken

Version Français
Mag / kan een römertopf in de stoomoven?

Vraag gestuurd door Lydia Van den Bossche,

Vraag: 

Heb net combi stoomoven van AEG aangekocht en heb nog niet veel ervaring.....
Hou van te koken met een ROMERTOPF, kan dat nog of wat stelt u voor?
Ander vraagje, is het aan te raden om telkens vlees in een pan licht te braden voor het in de oven te stoppen?

Ons advies

Beste mevrouw Van den Bossche,

Ik heb het nog niet geprobeerd met mijn Römertopf, maar normaliter zou je die in een oven kunnen gebruiken, hetzij met de pure stoomfunctie (max. 100° of voor vis max 75°), hetzij met warlucht / vochtig (functie 5 van uw ProCombi).

Römertopf zoals gebruikelijk vooraf in water zetten.

Vertel je me over je ervaring(en) aub?

Uw "ander vraagje", is het aan te raden om telkens vlees in een pan licht te braden voor het in de oven te stoppen?

Ik ga er van uit dat u gebraad, rosbief, lamsbout ed. bedoelt.

Zeker wanneer je bvb een gebraad aan lage t° gaart (bvb. 110°) dmv. de temperatuursonde, is het aangewezen om het stuk vlees vooraf in de pan mooi aan te kleuren.

NIET DICHTSCHROEIEN want dan belemmert de gevormde korst het binnendringen van de warmte.

Ik gaar al dergelijke stukken vlees met warmelucht vochtig aan 165° en kerntemperatuur naargelang het soort vlees en de voorkeur (bleu, saignant, well done). – Alle kerntemperaturen van vlees en vis vindt je op de website onder ‘gaartijden & recepten’.

Succes!

Forum

Elke vraag wordt met deskundig behandeld en indien mogelijk beantwoord door het KOKEN MET STOOM-team. Om een goede en correcte werking te garanderen, kunnen alle vragen verzonden worden via dit formulier.