koken met stoom / stoomkoken

Version Français
Wat voor water in een stomoven gebruiken?

Vraag gestuurd door Rita Van den Borre

Vraag: 

Vandaag heb ik kennisgemaakt met uw interessante website.

Ik heb recent een stoomoven van Bosch gekocht.
Daar er veel kalk in het leidingwater zit, heb ik de volgende vraag: welk (flessen of ander) water mag ik gebruiken?

Op uw site staat een onderdeel: Gaartijden en recepten.
De recepten vind ik direct terug, maar bestaat er geen lijst met de gaartijden apart van vb. groenten en andere?
Bedankt op voorhand voor uw moeite.

Groeten Rita

Ons advies

Beste Rita Van den Borre,

Wat uw Bosch stoomoven betreft, - steamers en combi steamers (stoomovens en combi stoomovens) zijn voorzien op het gebruik van gewoon leidingwater.

Normaliter moet u voor gebruik de waterhardheid op de oven instellen (zie handleiding) waarna de oven met die instelling rekening houdt.

Wanneer ik het goed heb (ik ken het productnummer van uw oven niet) functioneert uw stoomoven met het ‘druppelsysteem’ ttz, water dat vanaf het reservoir op een warmtegenerator onderin de ovenruimte druppelt.

Kalk zal vnl. zich hier vastzetten.
U dient de generator regelmatig met een lichte water / azijnoplossing (geen citroenzuur!) te reinigen.  

Gaartijden, gaartemperaturen en kerntemperaturen vindt u terug bij ‘gaartijden & recepten’.
Wanneer u bvb. op ‘groenten’ klikt krijgt u een lijst met groenterecepten en bovenaan die lijst ‘Alg. productinfo en gaartijden’.

Zo ook voor alle andere productgroepen.

Succes!

Forum

Elke vraag wordt met deskundig behandeld en indien mogelijk beantwoord door het KOKEN MET STOOM-team. Om een goede en correcte werking te garanderen, kunnen alle vragen verzonden worden via dit formulier.