koken met stoom / stoomkoken

Version Français
Welke oven?

Vraag gestuurd door Stefan uit Nederland

Vraag:

Geachte mijnheer,
Bij onze zoektocht naar een geschikte stoomoven zijn we na enig lezen (Internet) en kijken (Batibouw 2012) uitgekomen bij Miele DGC 5085xl en V-Zug Combi-Steam XSLF.
Beide met vaste wateraansluiting.
Ik denk dat dat een voordeel ik in het dagelijks onderhoud zoals droogmaken na gebruik ed. ?
Is dat juist ?
Dan is er nog de stoomreductie van de V-Zug, is dat iets wat zinvol is of alleen een gadget ?
Verder vraag ik mij af waarom u schrijft over die Miele : "Anderzijds kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat dit apparaat iets te vroeg op de markt werd gezet".
Volgens mij is die onveranderd sinds de introductie in 2010 ?
Verder vraag ik mij af waarop uw voorkeur voor de V-Zug is gebaseerd ?
Ik kan nl. nergens gebruikers ervaringen vinden. Noch in forums in Belgie, noch in Duitsland of Zwitserland.
Met Miele koop je wellicht wat meer zekerheid maar ik vind b.v. de menustructuur vel te uitgebreid.
Erg veel stappen in te stellen voordat b.v. de aardappels er eindelijk in kunnen.
Is dat altijd zo ?
Ben benieuwd naar uw antwoorden.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

Stefan

Ons advies

Beste,

Dat is inderdaad een van de voordelen van een combi steamer met vaste wateraansluiting.
Anderzijds is het zo dat de VZUG XSL een waterreservoir heeft waarmee u ongeveer 1.5u puur kunt stomen aan 100°.

Dan is er nog de stoomreductie van de V-Zug, is dat iets wat zinvol is of alleen een gadget ?
Dit is zeker geen gadget.
Na elke stoombereiding komt er een hoeveelheid stoom vrij bij het openen van de oven.
VZUG warmt na een stoombereiding de ovenwanden licht op waardoor rest-stoom sneller condenseert en als waterdruppels wegloopt in de afvoer.

Dat was idd. een vaststelling bij de lancering in 2010, dewelke intussen aangepast is.

Anderzijds blijven nadelen van deze oven de trage opwekking van stoom (4min tegen 1.25min VZUG), een te dikke sonde en de onmogelijkheid om de sonde bij puur stomen te gebruiken (moet 40° warmelucht toegevoegd worden).

Ik heb in de voorbije 12 jaar als kok / kooktechnisch adviseur en demonstrateur voor zowat elk merk in de sector gewerkt.
Als kok ben ik ook vertrouwd met professionele combi steamers

Toen VZUG in 2008 op de Belgische markt verscheen werd mijn mening gevraagd over de combi die men toen wilde lanceren (Combi Steam SL van 38cm).
Hoewel niet ideaal wegens waterreservoir achter de ovendeur was ik als kok meteen verliefdop de degelijkheid van het apparaat en zijn feilloze werking.

Mijn appreciatie is de laatste jaren alleen toegenomen bij het vaststellen van de ingenieuze verbeteringen die aan de oorspronkelijke 38cm werden aangebracht.

Bij een bezoek aan de fabriek in Zwitserland ben ik gaan lunchen in een restaurant in ZUG dat uitsluitend draait op VZUG Combi Steamers van zg. huishoudelijk niveau.

Dat zegt genoeg.

De verdeling van VZUG Nederland is momenteel nog niet georganiseerd.
Men werk daar aan.

De meeste van uw landgenoten kopen hun VZUG in Belgiën en niet in het minst via mij.

Ik ken de apparaten door en door en kan, in tegenstelling tot een keukenbouwer of een elektrozaak, uitleggen en tonen waartoe VZUG Combi Steamers in staat zijn.

Ik geef advies middels een privé afspraak, hetzij kunt u deelnemen aan een kookles / lunch met VZUG ovens (eerstvolgende op 21 april ek.)

Mist ik hun akkoord krijg, kan ik u gegevens van enkele landgenoten mailen die een VZUG Combi gekocht hebben en kunt u bij hen naar hun indrukken en tevredenheid peilen.

De menustructuur van de Miele is idd. veel te uitgebreid.
Dat is bij Miele nu eenmaal zo.

Een vriendelijke groet.

Forum

Elke vraag wordt met deskundig behandeld en indien mogelijk beantwoord door het KOKEN MET STOOM-team. Om een goede en correcte werking te garanderen, kunnen alle vragen verzonden worden via dit formulier.